CRO چیست؟ 8 تکنیک کارآمد برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

۴ بازديد
ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل (Hotjar, VWO)

ابزاری است برای آنالیز رفتار مخاطب در داخل وبسایت؛ اطلاعاتی از جمله اینکه کاربران کجا کلیک کرده‌‌انده، کدام صفحات را باز کرده‌اند و یا اینکه چقدر در وبسایت وقت گذرانده‌اند. با در نظر گرفتن اینکه شما با صفحه جذاب و آموزنده خود، درجه معینی از اعتماد را به دست آورده‌اید، یکی از بزرگترین سلاح‌های نرخ تبدیل شما، ارائه انحصار به اولین خریداران شماست. پذیرندگان اولیه شما دوست دارند به عنوان کسانی که از روند جلوتر هستند، شناخته شوند. آن‌ها با اعتماد به شما به جای یک تولیدکننده تثبیت‌شده، ریسک بیشتری می‌کنند و منطقی است که شما برای این ریسک، مزایای بیشتری به آن‌ها ارائه دهید. این بخاطر این است که 1 از 4 کاربر وب‌سایت‌هایی را که بارگذاری آن‌ها بیش از چهار ثانیه طول می‌کشد، رها می‌کند و اگر باز شدن سایت شما بیش از حد طول بکشد، می‌تواند روی نتیجه شما تأثیر بگذارد.

در مقابل، نرخ تبدیل پایین می‌تواند به معنای وجود فرصت‌هایی برای بهبود در استراتژی‌های بازاریابی، ارتقای تجربه کاربری یا تقویت خدمات مرتبط با محصولات باشد که نیازمند توجه و اقدام هستند. در تصویر بالا heatmap سایت میهن لرن را در یک بازه کوتاه مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد بیشتر کلیک کاربران در قسمت منوی بالا سایت بوده است. پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده از این ابزار استفاده کنید، اطلاعات قابل توجهی دستگیرتان خواهد شد که در بحث دیجیتال مارکتینگ و همچنین بهینه سازی نرخ تبدیل کاربرد فراوان دارد. اگر برخلاف تلاش زیاد، همچنان فروش کسب و کار اینترنتی‌تان کم است و یا اگر افراد کمی در سایتتان عضو می‌شوند، به احتمال زیاد بهترین راه حل برای‌تان استفاده از تکنیک‌های بهینه سازی نرخ تبدیل باشد. در این مقاله کاربردی با ما همراه باشید تا راهکارهای افزایش نرخ تبدیل آشنا شوید. شما می توانید از ابزارهای چت برای جلب مشتریان جدید استفاده کنید و هم با مشتریان حاضر چت کنید.

برای بهبود نرخ تبدیل سایت، ابتدا باید رفتار کاربران خود را به‌ خوبی بشناسید. تحلیل دقیق رفتار کاربران به شما کمک می‌کند تا بفهمید آن‌ها در کدام بخش از سایت شما به مشکل می‌خورند، چه موانعی مانع از تبدیل آن‌ها می‌شود و چه چیزی انگیزه‌ای برای اقدام ایجاد می‌کند. برای افزایش نرخ تبدیل، CTA باید جذاب، برجسته، مشخص و دارای حس فوریت باشد.

ابزارهای تحلیل کاربران

علاوه بر این، افزایش تقاضا در بازه‌های زمانی خاص، مانند تعطیلات، می‌تواند باعث نوسانات قابل‌توجهی در نرخ تبدیل شود و این صنایع را با افزایش یا کاهش دوره‌ای در طول سال روبه‌رو کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت از جمله مهمترین موارد اثر گذار جهت خرید است. گاهی اوقات یک محصول اگر گران باشد فروش بیشتری دارد (البته در اینجا شهرت برند فروشنده مهم است)، و گاهی اوقات با کاهش قیمت محصول می‌توان فروش‌های بیشتری را ایجاد کرد. پیشنهاد می‌کنم در خصوص استراتژی‌های قیمت گذاری مطالعه کنید و با کاهش و یا افزایش قیمت محصولات خود وضعیت نرخ تبدیل را در جهت افزایش فروش مورد بررسی قرار دهید. قبلا در مقاله افزایش سرعت سایت به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم که چرا سرعت سایت اهمیت دارد و برای افزایش سرعت سایت چه راهکارهایی وجود دارد. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات منابع معتبر سئو در جهان، سرعت سایت نیز یکی از فاکتورهای مهم در نرخ تبدیل سایت شناخته می‌شود و می‌تواند روی کاهش و یا افزایش درآمد فروشگاه‌های اینترنتی اثر گذار باشد.

شاید فکر کنید این عدد دست‌یافتنی نیست، اما مطمئن باشید با اتخاذ استراتژی درست و اجرای دقیق آن، خیلی راحت می‌توانید به نرخ تبدیل بالاتر از میانگین دست پیدا کنید. نظرات و بازخوردهای مثبت مشتریان می‌توانند به افزایش اعتماد و اعتبار برند و محصولات شما کمک کنند. زمانی که مشتریان جدید بازخورد مثبت خریداران قبلی را مشاهده کنند، احتمالاً به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

با آزمایش سیستماتیک و بهینه سازی صفحات فرود خود از طریق فرضیه های آزمایش تقسیم، می توانید تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید، تجربه کاربری را بهبود بخشید و از بازدیدکنندگان خود نهایت استفاده را ببرید. بنابراین، به طور منظم صفحات خود را برای انطباق با تغییر رفتار مصرف کننده آزمایش و بهینه سازی کنید. به طور خلاصه، CRO به شما در درک عملکرد وب سایت خود با داده ها و تجزیه و تحلیل از ابزارهای قدرتمندی مانند Google Analytics کمک می کند تا تجربه کاربر را بهبود بخشد و به اهداف بهینه سازی خود برسید. با استفاده از ابزارهای A/B تست می‌توانید به راحتی تشخیص دهید کدام متغیرها تعامل بیشتری را با مخاطبان برقرار کرده است تا از این به بعد از آن روش برای افزایش نرخ تبدیل استفاده کنید.

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل (Hotjar, VWO)

پس اگر شما هم با تیم بازاریابی محتوایی خود به دنبال کسب ترافیک های بالا برای وب سایت خود هستید، باید با جزئیات بهینه سازی نرخ تبدیل آشنا بوده و از ترفندهای درست برای بالا بردن آن استفاده نمایید. مؤثرترین تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل بر پایه داده‌های جمع‌آوری شده از رفتار کاربران (مانند نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان حضور در صفحه، مسیرهای پیموده شده و غیره) و تحلیل دقیق آن‌ها استوار هستند. تصمیمات برای اعمال تغییرات نباید بر اساس حدس و گمان یا نظرات شخصی باشند، بلکه باید بر اساس شواهد کمی و کیفی به دست آمده از کاربران واقعی اتخاذ شوند. برای درک بهتر، تصور کنید که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و بازدیدکنندگان زیادی وارد فروشگاه شما می‌شوند، اما تنها درصد کمی از آن‌ها در نهایت خرید می‌کنند. نرخ تبدیل در اینجا کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه تعداد از این بازدیدکنندگان، به مشتری واقعی تبدیل شده‌اند.

این مورد بر افزایش نرخ تبدیل در موارد مختلف مانند افزایش عضویت و افزایش فروش بصورت مستقیم اثر گذار خواهد بود. یا در مثالی دیگر، ما یک صفحه معرفی اپلیکیشن داریم و اقدامی (Action) که می‌خواهیم کاربران انجام دهند، این است که اپلیکیشن را دانلود کنند. اگر این صفحه 1000 بازدید کننده داشته باشد و از طریق آن فقط 100 نفر اپلیکیشن را نصب نمایند، می‌توانیم بگوییم نرخ تبدیل صفحه 10% است. برنامه headline analyzer به شما از 1 تا 100 امتیاز می دهد تا میزان تاثیر موضوع سایتتان بر بازدیدکنندگان را بسنجد.

    {
  • استفاده از بهینه سازی نرخ تبدیل مبتنی بر تجزیه و تحلیل می تواند به سؤالات مهمی درباره نحوه برخورد کاربران با سایت شما پاسخ دهد.
  • |}{
  • چند CTA در یک صفحه قرار دهیم؟بسته به طول صفحه، معمولاً ۱ تا ۳ CTA کافی است.
  • |}{
  • بهبود CRO به دلایل مختلفی بسیار مهم است؛ در این بخش این دلایل را بررسی خواهیم کرد.
  • |}
  • مؤثرترین تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل بر پایه داده‌های جمع‌آوری شده از رفتار کاربران (مانند نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان حضور در صفحه، مسیرهای پیموده شده و غیره) و تحلیل دقیق آن‌ها استوار هستند.
  • در تصویر بالا heatmap سایت میهن لرن را در یک بازه کوتاه مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد بیشتر کلیک کاربران در قسمت منوی بالا سایت بوده است.
  • بهینه سازی نرخ تبدیل به سادگی یک فرآیند استراتژیک است که شما برای تبدیل تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان وب سایت خود به سرنخ و مشتری دنبال می کنید.

۶. استفاده از تصاویر، ویدیوها و رسانه‌های با کیفیت بالا در صفحات محصول

حالا نمی‌دانید که کاربران به رنگ سبز تمایل بیشتری دارند یا به رنگ نارنجی. برای همین، دو صفحه طراحی می‌کنید و با استفاده از ابزارهای A/B تست، هر دو رنگ دکمه را به کاربران نشان می‌دهید. مثلا به 100 کاربر ورودی صفحه خریدی را نشان می‌دهید که CTA سبز دارد و به 100 نفر دیگر CTA نارنجی. در پایان زمان آزمون A/B، بررسی می‌کنید که کاربران نسبت به کدام رنگ CTA واکنش بهتری نشان دادند.

نرخ تبدیل بسته به صنعت، محصول، خدمات و مخاطبان هدف می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین، هیچ عدد واحدی وجود ندارد که یک استاندارد را به عنوان یک اندازه واقعی بیان کند. Crazy Egg با مجموعه جامع نقشه‌های حرارتی و ردیابی کلیک، عکس‌های فوری از رفتار بازدیدکنندگان به شما می‌دهد.

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل (Hotjar, VWO)

این ابزارها همراه با ابزار تحلیل گر گوگل به شما در جذب مشتری بیشتر کمک کرده و لیست مشترکان ایمیل شما افزایش می دهد. صفحات فرود یک حلقه مهم در فرایند سرنخ‌سازی هستند، در عین حال که صفحات فرود در موفقت‌آمیز بودن این پروسه نقشی موثر ایفا می‌کنند، یک صفحه فرود بد می‌تواند کل تلاش‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. گوگل به وضوح پادشاه موتورهای جستجو است و به همین دلیل یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مورد جستجوی افراد است. همچنین داده‌های مفید CRO مانند نوع دستگاه‌هایی که بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند، مشخصات جمعیتی آنها، مدت زمانی که طول می‌کشد تا به سایت شما بازگردند، منابع بک لینک و موارد دیگر را نشان می‌دهد. یکی از محدودیت‌های اصلی نسخه رایگان Google Analytics این است که نمی‌تواند ایمیل‌ها یا مخاطبین خاصی را با این بازدیدکنندگان مرتبط کند.

در این مقاله می خوانید

جدای از آنکه در آن محتوای به درد بخور و جذاب تولید می‌کنید، بلاگ می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای تبدیل خوانندگان به مشتری باشد. چنین هدفی اغلب از طریق راهکارهایی مانند یک «فراخوان برای عمل CTA» در مقاله، دعوت کردن خوانندگان به وارد کردن ایمیل خود برای دریافت هفتگی مقالات یا دریافت مقالات بیشتر یک فراخوان به عمل مناسب تلقی می‌شود. کوتاه کننده URL سفارشی Sniply یک دکمه CTA را در پایین هر صفحه ای که در فیس بوک یا توییتر به اشتراک می گذارید اضافه می کند. این دکمه کاربران را به وب سایت شما هدایت می کند تا بازدیدکنندگان از دست رفته را کاهش دهد و نرخ تبدیل بازاریابی رسانه های اجتماعی شما را بهبود بخشد.

ابزارهایی مثل هیت مپ ضبط رفتار کاربر هنگام بازدید از سایت، نظرسنجی و … به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید عناصر مختلف سایت چه تأثیری بر رفتار کاربر دارند، سپس روی آن‌ها تمرکز کرده و عناصر اضافی را حذف کنید. سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه، تأثیر زیادی در عملکرد کلی سایت شما دارد. این مسئله به‌طور مستقیم روی تجربه کاربری (UX)، نرخ تبدیل و رتبه سایت در موتور جستجو تأثیر می‌گذارد.

بهبود زمان بازگذاری صفحات سایت

به تصویر زیر توجه کنید تا در ادامه از یک نمونه واقعی و شگفت انگیز تاثیر بهینه سازی نرخ تبدیل با کاهش حجم فرم‌ها برای‌تان بیان کنیم. این ابزار مانند تحلیل گر گوگل که به SumoMe متصل می شود، به مدیریت ارتباط با مشتریان متصل می شود. همچنین Leadin با متصل کردن بانک اطلاعات مخاطبانش به داشبورد مواردی که تغییر یافته اند را مشخص می کند. Qualaroo پاپ آپ هایی برای جمع کردن نظرات زنده از بازدیدکنندگان وبسایت عرضه  می کند.

هرچه این فرم‌ها ساده‌تر و جذاب‌تر باشند، احتمال تکمیل آن‌ها توسط کاربران بیشتر است. هرچه مسیر کاربر برای اقدام پیچیده‌تر باشد، احتمال ترک صفحه بیشتر می‌شود. A/B تست به شما امکان می‌دهد نسخه‌های مختلف CTA را آزمایش کنید و ببینید کدام یک عملکرد بهتری دارد. حالا با گسترش دسترسی چت بات OpenAI ، امکان دریافت درخواست ها از واتساپ در این هوش مصنوعی فعال شده است.

هدف گذاری مجدد یک استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل بسیار مهم برای جذب مجدد بازدیدکنندگانی است که قبلاً با وب سایت شما تعامل داشته اند. این امر مستلزم ردیابی کاربرانی است که از سایت شما بازدید کرده‌اند، و سپس نمایش تبلیغات هدفمند در حین حرکت در وب‌سایت‌های دیگر. حال که تصمیم بر افزایش نرخ تبدیل سایت خود گرفتید باید روند پیشرفت خود را هم بسنجید. به همین دلیل ابزارهایی مانند Hotjar و گوگل آنالیتیکس با اطلاعات مفیدشان کمک می‌کنند تا به‌خوبی تعامل مخاطب با سایت خود را ببینید و تصمیم‌های راهبردی را برای افزایش نرخ تبدیل بگیرید. برای مثال می‌توانید بفهمید فرآیند خرید شما برای مخاطب پیچیده است یا خیر؟ یا چه عواملی باعث عدم خرید مخاطب شده است و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید. بهینه‌ سازی نرخ تبدیل همواره در حال تکامل است و علاوه بر گوگل ادز ، روندها و نوآوری‌های جدید می‌توانند به شما در بهبود عملکرد وب‌سایت کمک کنند.

برای مخاطب فوریت ایجاد کنید!

چت زنده نیز نوعی بازاریابی محاوره ای است و می توانید از آن برای هدایت مشتریان احتمالی از طریق قیف فروش استفاده کنید. چگونه CTA را برای موبایل بهینه کنیم؟دکمه‌ها باید بزرگ و خوانا باشند و فاصله مناسبی داشته باشند تا لمس آن‌ها راحت باشد. متن CTA باید کاربر را به اقدام ترغیب کند و در عین حال به وضوح مشخص کند که بعد از کلیک چه چیزی انتظار او را می‌کشد. برای آشنایی با ابزارهای چت آنلاین ایرانی، حتما مطلب «بهترین ابزارهای گفتگوی آنلاین ایرانی برای سایت» را بخوانید. اگر به مطالعه درباره UX علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چک لیست UX سایت‌های فروشگاهی در سال 2021» به قلم همکار خوبمان شیما را مطالعه کنید. برای تخصیص بودجه به «CRO»، نرخ بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن بودجه درنظر بگیرید.

سرعت بارگذاری سریع‌تر صفحه، رضایت کاربر را بهبود می‌بخشد، که آنها را تشویق می‌کند در سایت شما بمانند. نمایندگان فروش می‌توانند توصیه‌های محصول را ارائه دهند، نگرانی‌های آن‌ها را برطرف کنند و اطلاعات بیشتری را ارائه دهند، که به مشتریان در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند، بنابراین سفر تبدیل را تسهیل می‌کند. طراحی سایت می‌تواند یک عامل مهم در تشویق یا منصرف کردن کاربران باشد. سایتی که استفاده از آن سخت باشد، به‌ سرعت باعث از دست رفتن کاربران می‌شود.

چگونه بفهمیم CTA ما بهینه است؟با تست A/B و بررسی داده‌های نرخ تبدیل در ابزارهایی مانند Google Analytics. این نوع نقشه‌ها نشان می‌دهند که کاربر چگونه در سایت شما اسکرول می‌کند. همچنین برای بررسی دقیق چگونگی اسکرول کاربران در سایت می‌توانید از گوگل تگ منیجر (GTM) استفاده کنید که در مقاله اسکرول ترکینگ با گوگل تگ منیجر به‌طور کامل آن را توضیح داده‌ایم.

CRO بر بهبود نرخ تبدیل یک وب‌سایت متمرکز است، درحالی‌که SEO روی بهبود رتبه یک وب‌سایت در نتایج جستجو تمرکز دارد. بااین‌حال، هر دو مورد می‌توانند برای بهبود عملکرد کلی یک وب‌سایت و بهبود CRO با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین، وقتی قدم در مسیر بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌گذارید، در حال فهم بهتر و بیشتر مشتریان هستید. در نتیجۀ این اتفاق، می‌توانید کالاها و خدماتتان را مختص آن‌ها تولید کنید و تلاش برای جلب رضایتشان را ثمربخش‌تر پیش ببرید. یک طراحی جذاب و کاربرپسند، می‌تواند کاربران را ترغیب کند تا بیشتر در وب‌سایت شما بمانند و اقدام مورد نظر را انجام دهند.

یکی از محدودیت های اصلی در نسخه رایگان گوگل آنالیتیکس این است که نمی تواند ایمیل ها یا مخاطبین خاصی را به آن بازدیدکنندگان پیوند دهد. بدون شک هیچ بازدیده کننده ای از دیر لود شدن یک سایت و صبر کردن لذت نمی‌برد. به روز رسانی Core Web Vitals گوگل، اهمیت و توجه به سرعت و پاسخگویی صفحات وب سایت شما را بیش از همیشه به چشم بازدید کننده‌ها آورده است. ابزار Google PageSpeed ​​Insights زمان بارگذاری وب سایت شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و پیشنهاداتی هم برای افزایش سرعت آن در دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می دهد. ابزار Hotjar مانند پلتفرم Lucky Orange به شما امکان می‌دهد از صفحه‌های ضبط شده و نقشه‌های حرارتی عکس بگیرید و متوجه شوید که بازدیدکنندگان چگونه وب‌سایت را پیمایش می‌کنند. اگرچه Hotjar یک نسخه رایگان ارائه می‌دهد، اما ویژگی‌های آن در این نسخه بسیار محدود است.

همان‌طور که گفته شد با «CRO» می‌توانید عملکرد سایت خود را بهینه کنید، ویژگی و رفتار بازدیدکننده را تحلیل کرده و در نهایت سایت خود را به حداکثر پتانسیل برسانید. در واقع Conversion Rate Optimization) CRO)، فرایند بهینه‌سازی سایت یا لندینگ پیج شما بر اساس رفتار بازدیدکننده، برای کمک به فروش بیشتر یا بازدید موثرتر است. لازم است بدانید با وجود اینکه نرخ تبدیل به تنهایی نمیتواند موفقیت سایت شما را تضمین کند؛ اما با تلاش برای بهینه سازی آن میتوانید قدم مثبتی در راستای بهینه سازی سایت خود بر دارید. اگر می‌خواهید بدانید که در چه صفحاتی از سایت ایراد دارید یا اینکه کاربران در چه مرحله‌ای از خرید محصول، سبد خرید را رها می‌کنند، هاتجر را روی سایت نصب کنید.

آموزش کامل PageSpeed Insights، ابزار تست سرعت سایت

بنابراین، با بهینه‌سازی نرخ تبدیل، شانس بیشتری در برابر رقبایی دارید که نرخ تبدیلشان پایین است. مطمئن شوید که وب‌سایت شما با موبایل سازگار است، زیرا مشتریان تلفن همراه می‌توانند بخش قابل‌توجهی از بازدیدها و فروش شما را تشکیل دهند. طراحی سریع و کنش‌پذیر (ریسپانسیو) تجربه بازدید از آن را در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بهبود می‌بخشد، که در نهایت می‌تواند منجر به نرخ تبدیل بالاتری برای سایت شما شود. همچنین همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بسیاری از سایت‌ها مدال‌ها و نشان‌های فروشندگان خود را در صفحات فروش نشان می‌دهند. تمام این نکات ریز در CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی موثر است. اینکه بازدیدکنندگان وبسایت تان از کجا آمده اند می تواند تاثیر مهمی بر نوع محتوایی که می سازید داشته باشد.

سطح بعدی آن، با 39 دلار در ماه، نظرسنجی و گزینه‌های آموزشی بیشتری دارد. در واقع تفاوت اصلی قیمت آن است که در یک سطح مشابه، تقریبا سه برابر قیمت Lucky Orange در ماه باید هزینه کنید. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که سرعت سایت، تاثیر بسیار بالایی در افزایش نرخ تبدیل دارد و هر اندازه که سایت سریع‌تر باشد، مخاطب بیشتری به آن جذب شده و البته نرخ تبدیل مخاطب در آن نیز افزایش خواهد یافت. در نهایت نیز فروش بیشتر شده و سود بیشتری برای ما به ارمغان خواهد آمد. تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل باید بر روی نقاط کلیدی قیف فروش و نقاط تماس مشتری تمرکز داشته باشند که بیشترین تأثیر را بر نرخ تبدیل دارند. شناسایی گلوگاه‌ها و نقاطی که کاربران در آنجا دچار مشکل می‌شوند و رفع آن‌ها اولویت دارد.

منظور از بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO چیست؟

از بین تمام تاکتیک‌ها و ترفندهایی که وجود دارند، تصمیم گرفتیم ۸ مورد را که کارآمدی آن‌ها اثبات شده است، خدمتتان معرفی کنیم. بهبود CRO به دلایل مختلفی بسیار مهم است؛ در این بخش این دلایل را بررسی خواهیم کرد. یک نمونه دیگر از ایجاد فوریت را در دیجی کالا بارها دیده‌ایم، به تصویر زیر توجه کنید. در صورتی که برای‌تان امکان پذیر باشد بهتر است از این کلمه استفاده نکنید و یا کمتر استفاده کنید. در ادامه سعی می‌کنیم با بیان مثالی بهتر شما را برای درک این موضوع آماده کنیم.

عنوان جذاب، دامی است برای درگیر کردن مخاطب و البته ابزاری بی‌نظیر برای بهینه سازی نرخ تبدیل. با عنوان جذاب می‌توانید مخاطب را وادار به بازدید از سایت کرده، و زمانی که وارد شد، او را مجبور به ماندن کنید. آیا مشتری جدیدی در بازار وجود دارد؟ پاسخ دادن به این سؤال برای شما کمی پیچیده خواهد بود.

با این حال، مهم‌تر از آن در بلندمدت این است که نرخ تبدیل بالا نشان می‌دهد که شما در متقاعد کردن افراد به اینکه راه‌حل شما مشکلی را که هدف قرار داده‌اید حل می‌کند و به زندگی آن‌ها ارزش می‌افزاید، موفق هستید. CRO به کسب‌وکارها کمک می‌کند نهایت استفاده را از ترافیک فعلی و اقدامات مربوط به بازاریابی‌ ببرند. با بهینه‌سازی نرخ تبدیل، می‌توانید لیدهای بیشتری داشته باشید، بیشتر بفروشید و کلاً شاهد باشید که کاربران اقدامات مدنظرتان را انجام می‌دهند.

نداشتن منابع یک شرکت بزرگ به این معنی نیست که می‌توانید تجربه خرید غیرحرفه‌ای و ناکارآمد را به مشتریان خود ارائه دهید. همانطور که گفته شد، شما از مزیت یک نام تجاری مشهور برخوردار نیستید، بنابراین باید اعتماد را از پایه بسازید. و یک تجربه خرید با ظاهر حرفه‌ای یکی از اولین برداشت‌هایی است که ایجاد خواهید کرد. خوشبختانه، داشتن یک وب‌سایت با ظاهر خوب و یک فرآیند پرداخت روان امروزه دستیابی به آن دشوار نیست. بسیاری از سازندگان صفحه بدون کد ارزان با قالب‌های خوش‌طراحی و راه‌حل‌های پرداخت خوب وجود دارند. مطمئن شوید که از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ حتی اگر فردی فنی نیستید، صرف تلاش بیشتر در این مرحله بسیار ارزشمند است.

نرخ تبدیل مؤثر در تجارت الکترونیک بسته به صنعت متغیر است، اما معمولاً بین ۲ تا ۳ درصد قرار دارد. البته، برترین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک می‌توانند نرخ تبدیل ۱۰ درصد یا حتی بیشتر را تجربه کنند. برای تعیین اهداف واقع‌بینانه، بهتر است معیارهای استاندارد صنعت خود را بررسی و بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. برای فهمیدن دلایل عدم تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، ابزارهایی مانند SurveyMonkey یا Typeform عالی هستند. این ابزارها از کاربران بازخورد مستقیم دریافت کرده و به شما کمک می‌کنند تجربه کاربران را بهبود دهید و موانع موجود بر سر راه تبدیل را برطرف کنید. ابزارهایی مانند Hotjar یا Crazy Egg مشخص می‌کنند که کاربران روی کدام بخش‌های سایت بیشتر کلیک می‌کنند، در کدام قسمت‌ها بیشتر اسکرول دارند و چه صفحاتی بیشترین توجه را جلب می‌کنند.

به کمک Unbounce می‌توانید صفحات فرود، فرم‌های پاپ آپ و نوارهای چسبنده را بدون نیاز به برنامه نویسی بسازید و آزمایش کنید. اگر مطمئن نیستید که نرخ تبدیل مناسب چیست، ابزار مقایسه‌ای آن کمک می‌کند ببینید که صفحات شما چگونه در برابر سایرین در صنعت قرار می‌گیرند. در مواردی که تصاویر صفحه وب بزرگ است و سرعت بارگذاری سایت را پایین می‌آورد، به راحتی به کمک Unbounce متوجه ایرادات خواهید شد.

به هر طریقی که می‌توانید باید سعی کنید تا اعتماد مشتری جهت خرید از شما جلب شود. مواردی که پیشتر ذکر شدند مانند ایجاد اعتماد از طریق بازاریابی محتوا، درج شماره تماس و غیره، اهمیت زیادی دارند؛ اما بهتر است در کنار تمام این موارد به نمایش مجوزهای فعالیت خود نیز بپردازید. این جمله معروف بیل گیتس را احتمالا بارها شنیده‌اید که «محتوا پادشاه است». در حقیقت در عصر حاضر که به عصر داده‌ها معروف است، این محتوا هستند که پادشاهی می‌کنند. دیگر تبلیغات و شعارهای تبلیغاتی باعث جذب مخاطب و مشتری نمی‌شوند، بلکه محتوای غنی هستند که باعث ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتریان می‌شوند.

از این رو، استفاده از طراحی ساده، واضح و متناسب با نیازهای کاربران ضروری است. هلدینگ چابک به عنوان یکی از حامیان کسب ‌و کارهای فناور محور، می‌تواند در زمینه طراحی وب‌سایت‌های بهینه، راهنمایی‌ها و مشاوره‌های کاربردی را ارائه دهد. گام‌هایی که در این راستا برمی‌دارید باید برحسب پتانسیل، اهمیت و آسانی اولویت‌بندی و اجرایی شوند تا امکان اجرای استراتژی بهینه‌سازی نرخ تبدیل و پیاده‌سازی تاکتیک‌های برگزیده را داشته باشید.

ساختار و نقشه سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر به‌راحتی در آن حرکت کند. این ساختار، شامل راه‌های برقراری ارتباط کاربر با شما، ارتباط صفحه‌های مختلف سایت با هم و … است. برخی از افراد هستند که از صفحه اصلی سایت خود برای تبلیغات استفاده میکنند.

در واقع نرخ تبدیل سایت به میزان تبدیل شدن بازدیدکننده به خریدار می‌پردازد. پس از تعیین اهداف، CRO معمولاً شامل تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در وب‌سایت با استفاده از ابزارهایی مانند نقشه‌های حرارتی و نظرسنجی از کاربران می‌شود. این تجزیه و تحلیل می‌تواند به شناسایی موانع احتمالی کمک کند که بازدیدکنندگان را از انجام اقدامات مورد نظر بازمی‌دارد، مانند مسیریابی پیچیده سایت، زمان بارگذاری با سرعت پایی، یا پیام‌های نامشخص. می‌توانید از کلی ابزار رایگان برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل کمک بگیرید!

آنها با دکمه‌های فراخوان سنتی متفاوت هستند زیرا با محتوای وبلاگ منتشر شده شما ترکیب می‌شوند و برجسته کردن یک اقدام خاص را که می‌خواهید بازدیدکنندگانتان انجام دهند آسان می‌کند. هنگامی که فرم ها به درستی طراحی شوند، می توانند تبدیل شما را افزایش دهند. این دوره با چالش‌هایی از جمله دسترسی محدود به اینترنت، رابط‌های ضعیف وب‌سایت، و عدم اعتماد مشتری به تراکنش‌های آنلاین مواجه بود که مانع از تبدیل‌ها می‌شد.

۳. ساده‌سازی فرآیند پرداخت

اگر ساختار و نقشه سایت برای بازدیدکننده واضح نباشد، سردرگم می‌شود و سایت را ترک می‌کند. باید مطمئن شوید که کاربر به‌راحتی و سریع بین بخش‌های مختلف وب‌سایت جابه‌جا می‌شود و با کمترین کلیک به هدفش می‌رسد. با این کار، علاوه بر نرخ تبدیل، شهرت و اعتبار برند نیز افزایش می‌یابد. CRO شامل مراحل مختلفی از جمله تعیین اهداف، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، آزمایش عناصر مختلف وب‌سایت و اجرای تغییرات بر اساس نتایج آزمایش است. به منظور تعیین اهداف موثر برای CRO، داشتن درک روشنی از مخاطبان هدف وب‌سایت و همچنین اقدامات خاصی که وب‌سایت برای تشویق بازدیدکنندگان به انجام آن‌ها طراحی شده است، مهم است.

با ارائه گزینه‌هایی مانند تسویه‌حساب مهمان، تکمیل خودکار فرم‌ها (autofill) و روش‌های متنوع پرداخت، فرآیند خرید را برای مشتریان راحت‌تر کنید. عوامل متعددی بر تفاوت‌های نرخ تبدیل تأثیر می‌گذارند، از جمله پیچیدگی محصول، میانگین ارزش سفارش و رفتار خرید مشتریان. همچنین عواملی مانند سطح اعتماد مشتری، زمان سال و شدت رقابت در بازار نیز نقشی کلیدی در این تفاوت‌ها دارند.

{

دست به کار شوید و فرضیه را بسازید

|}

پیدا کردن این صفحات از آن جهت مفید است که می‌توانید مشکل مربوط به آن‌ها را پیدا و رفع کنید. مثلاً شاید محتوای صفحه نیاز به بهبود داشته باشد؛ شاید هم مشکلی در کدنویسی صفحه وجود داشته باشد که سرعت آن را پایین می‌آورد. نرخ تبدیل، درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که یکی از اقدامات مدنظر شما را انجام داده‌اند.

{

چگونه با تست A/B نرخ تبدیل وب‌سایت را بهبود دهیم؟

|}

نرخ تبدیل یکی از مهم ترین شاخص ها برای موفقیت کسب وکارهای آنلاین است. با استفاده از ابزارها و تکنیک های CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) می توانید نرخ تبدیل سایت خود را بهبود بخشیده و تجربه کاربران را ارتقا دهید. به یاد داشته باشید که مخاطب خود را بشناسید و محتوای مرتبط و باکیفیت ارائه مگ سئو دهید. پس از اتمام تست، تغییرات را می‌توان بر اساس نتایج اعمال کرد و این روند را  برای ادامه بهبود نرخ تبدیل وب‌سایت تکرار کرد.

تصور کنید یک سایت تخفیف‌های فصلی دارد و اجناس خود را با استفاده از کد تخفیف به فروش می‌رساند. خب، همانطور که حدس زدید مخاطب کد تخفیف را می‌زند و از سایت شما خرید می‌کند، چون اگر همین را از سایت بغلی بخواهد بخرد باید 20 درصد گران‌تر بخرد! اگر کاربر را از نظر روان‌شناسی تحلیل کنید می‌توانید پیشنهاد‌ها مناسبی برای تشویق او به خرید ارائه دهید. مثلاً تجربه ثابت کرده که قرار دادن نظرات کاربران در مورد سایتتان، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. ابزار Hotjar (هاتجر) به شما گزارش‌های تصویری و ویدئویی از رفتار کاربران را می‌دهد.

احتمالا همانند تصویر بالا، بارها در سایت‌های مختلف لوگوهای برندهای معتبر را دیده‌اید. اگر شما یک عالمه برگه ی اکسل و اطلاعاتی از تحلیل گر گوگل دارید، احتمالا با امتحان این ابزار دیوانه می شوید. این ابزار همه ی آنالیزها را در یک مکان قرار می دهد و به شما در تعیین اهمیت آماری سایتتان کمک می کند و شما را برای ایجاد تغییرات در رتبه وبسایت و تلاش های بازاریابیتان آماده میکند. این ابزار رایگان از مبتدی تا سطح های {سئو مگ|} قوی تر و پیش رفته تر تغییر می کند. گزینه ای که درست به نظر می رسد را انتخاب کنید و وقتی بر این اصول تسلط یافتید، سایت تان، به سطح های بالاتری ارتقا می یابد. اثربخشی این تاکتیک بسیار خوب است و حتی در مقایسه با مورد اول ( کال تو اکشن‌های متنی) بهینه‌سازی نرخ تبدیل را به شکل بهتری افزایش می‌دهد.

برای جمع‌آوری داده‌های فرم، مطلب ۴ روش فرم ترکینگ در گوگل تگ منیجر را مطالعه کنید. ضمناً، در این تحقیق باید دنبال موانعی بگردید که مانع تبدیل شدن بازدیدکنندگان می‌شوند و به‌علاو، قسمت‌هایی که تجربۀ کاربری روانی رقم می‌زنند را هم شناسایی کنید. خلاصه که توصیه می‌کنیم برای بهبود CRO، به‌جای تمرکز صرف روی داده‌ها و اعداد، برنامۀ دقیقی برای بهبود تجربۀ کاربری و شناسایی موانع بر سر بازدیدکنندگان داشته باشید. اما خب همان‌طور که نام این بخش نشان می‌دهد، پرسش اصلی پیرامون میانگین نرخ تبدیل است.

بدین منظور، دو ورژن کاملا یکسان ولی با دو تم متفاوت طراحی می‌کنیم و ترافیک مشخصی (مثلا 1000 نفر) را به سمت هر کدام می‌فرستیم. در نهایت، تعداد تبدیل‌های هر کدام که بیشتر بود، همان یکی را به عنوان وبسایت اصلی در نظر خواهیم گرفت. به صورت کلی در بازاریابی دیجیتال، شناخت مخاطب، اهمیت بسیار بالایی دارد. شناخت مخاطب به ما کمک می‌کند که بتوانیم همان چیزی را که می‌خواهد در اختیارش قرار دهیم. خودتان را به عنوان یک مخاطب در نظر بگیرید، بدون شک اگر به دنبال محصول خاصی باشید، به سراغ وبسایتی می‌روید که نیاز شما را مستقیم برطرف کند.

همانطور که توسط VWO گزارش شده است، Open Mile شاهد یک ٪۱۰۰ افزایش تبدیل پس از حذف درهم و برهمی و افزودن فضای سفید در اطراف CTA در صفحه فرود آنها. به این ترتیب مشتریان آنها می توانند روی محصولات و خدماتی که ارائه می دهند تمرکز کنند و بدون حواس پرتی اقدامات لازم را انجام دهند. اگر محصولاتی را می فروشید، صفحه محصول راهی برای تبدیل مخاطبان به مشتری است. این اعتماد و اعتبار را در بین بازدیدکنندگان شما تقویت می کند و آنها را تمایل بیشتری برای تبدیل و تبدیل شدن به مشتری می کند. کارشناسان صنعت ادعا می کنند که نرخ تبدیل برای فروشگاه های تجارت الکترونیکی که بین آن قرار می گیرد 2 و 5٪ جامد است.

لینک‌های اطلاعات محصول، تعبیه دکمه ثبت‌نام در سایت، یا حتی امکان چت با پشتیبان یا پیغام گذاشتن در سایت از گزینه‌های دیگری است که می‌تواند لحاظ شود. بهبود نرخ تبدیل فرایندی است که به موجب آن افراد بازدیدکننده از وب‌سایت عمل خاصی را در زمان بازدید از سایت انجام می‌دهند. به وسیله‌ی طراحی یا اصلاح المان‌های خاصی از وب‌سایت، یک بیزینس شانس خود را برای تبدیل بازدیدکنندگانش به سرنخ یا مشتری قبل از اینکه آن‌ها سایت را ترک کنند، افزایش می‌دهد.

{سئو|دیجیتال مارکتینگ|آموزش سئو|آموزش دیجیتال مارکتینگ|بهینه سازی سایت|بازاریابی محتوا|تولید محتوا|لینک سازی|بک لینک|تحقیق کلمات کلیدی|سئو داخلی|سئو خارجی|سئو تکنیکال|سئو محلی|گوگل آنالیتیکس|سرچ کنسول گوگل|الگوریتم های گوگل|رتبه بندی گوگل|افزایش رتبه سایت|افزایش ترافیک سایت|بازاریابی شبکه های اجتماعی|مدیریت شبکه های اجتماعی|اینستاگرام مارکتینگ|تبلیغات در اینستاگرام|تبلیغات گوگل|تبلیغات کلیکی|کمپین تبلیغاتی|ایمیل مارکتینگ|بازاریابی ایمیلی|اتوماسیون بازاریابی|بهینه سازی نرخ تبدیل|تجربه کاربری}
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.