8 ابزار cro و تست a b سال 2022 منتوریکس

۱ بازديد
ابزارهای CRO (Hotjar, VWO, Google Optimize)

گوگل آنالیتیکس یونیورسال و گوگل آنالیتیکس 4 محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل سایت در دنیا هستند که حدود 29 میلیون وبسایت از آن استفاده می‌کنند. با گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید ترافیک ورودی به سایت را رصد کنید، نرخ تبدیل را بررسی کنید، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ خروج هر صفحه را ببینید تا متوجه شوید که در کدام صفحات کاربران با مشکل روبرو هستند. آزمون A/B یا A/B Test (مخفف Spliting Testing و Bucket Listing) مجموعه‌ای از فرضیات مختلف و اعمال آن‌ها روی وبسایت یا اپلیکیشن است تا رفتار کاربران را براساس این فرضیه‌ها بررسی کنیم. همانطور که قبلا گفتیم برای اینکه بدانیم چه رنگی در دکمه فراخوان تاثیر بیشتری روی کاربران می‌گذارد، از A/B تست استفاده می‌کنیم. پس A/B Test به شما در شناسایی رفتار کاربران و بهینه‌سازی وبسایت یا اپلیکیشن برای استفاده بهتر کمک می‌کند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از این تجزیه و تحلیل، CRO معمولاً شامل آزمایش عناصر مختلف وب‌سایت، مانند طرح‌بندی صفحه، ترکیب رنگ، محتوای صفحه و فراخوان‌ها برای اقدام است. تست A/B که در آن دو نسخه از یک صفحه وب به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود و عملکرد هر نسخه با هم مقایسه می‌شود، روش رایجی است که در تست CRO استفاده می‌شود. بعد از اینکه در مورد اهمیت و مفهوم کلی بهینه‌سازی نرخ تبدیل با شما صحبت کردیم حالا نوبت به آن رسیده است که مراحل این موضوع را با هم بررسی کنیم. بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) پیامدهای بسیار زیادی دارد که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد. گزارش‌های heatmap (چه نقاطی از صفحه بیشتر دیده شدند) و ضبط session کاربر از گزارش‌های موثر برای بهبود نرخ تبدیل یا CRO سایت است. همانطور که گفتیم یک دسته از ابزارهای CRO مخصوص تحلیل وبسایت (Web Analytics) است تا با آن‌ها بتوانیم آماری از داده‌های ورودی به سایت داشته باشیم.

ابزارهای CRO (Hotjar, VWO, Google Optimize)

از آنجایی که هدف اصلی کسب‌وکارهای آنلاین، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی است، بنابراین بهینه‌ سازی نرخ تبدیل سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع، یکی از مسائلی که اغلب با آن روبرو هستیم، این است که چگونه می‌توانیم تعداد کاربرانی را که به مشتری تبدیل می‌شوند، افزایش دهیم. به همین دلیل، تکنیک‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت به عنوان یک موضوع مهم در دنیای دیجیتال مطرح شده است. در این مقاله، به بررسی این تکنیک‌ها و اهمیت آن‌ها برای کسب‌وکارهای آنلاین می‌پردازیم. با مطالعه این مطلب، می‌توانید راهکارهایی را برای بهبود نرخ تبدیل سایت خود به دست آورید و بازدیدکنندگان را به مشتریان واقعی تبدیل کنید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO یک فرآیند مبتنی بر داده است و هدف آن افزایش درصد کاربرانی است که اقدام مورد نظر را انجام می‌دهند، مانند پر کردن فرم، برقراری تعامل و خرید یا تمدید اشتراک یک سرویس.

ابزارهای CRO (Hotjar, VWO, Google Optimize)

بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO چیست؟

از سوی دیگر، سئو روی بهینه‌سازی وب‌سایت برای کسب رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) متمرکز است. سئو به طور کلی شامل بهبود محتوا، ساختار و عناصر فنی وب‌سایت است تا موتورهای جستجو بتوانند آسان‌تر به کراول و ایندکس صفحات وب‌سایت بپردازند. بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) از اساسی‌ترین و مهمترین استراتژی‌های بازاریابی چه سنتی و چه دیجیتال است که در اینجا بیشتر در مورد بازاریابی دیجیتال با شما صحبت خواهیم کرد. بهینه‌سازی می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله خرید محصول یا خدمات، ثبت نام در سایت، عضویت در باشگاه مشتریان و ... ابزار Crazy Egg هم مثل هاتجر است و گزارش heatmap به شما می‌دهد و از طرف دیگر می‌توانید با آن a/b test هم داشته باشید. پس crazy egg ابزاری دوکاره است هم برای بهبود نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند و هم به پیاده‌سازی فرضیات در A/B Test.

تعریف CRO

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور با ابزارهای معروف CRO و A/B تست، وبسایت بهتری برای نمایش و استفاده بازدیدکنندگان داشته باشید. اگر بخواهید از ویژگی‌های این ابزار بدانید، باید بگوییم که تمامی ویژگی‌های ارائه شده در هاتجر، در مایکروسافت کلریتی هم هست. برای اینکه بتوانید صفر تا صد این اقدامات را به خوبی انجام دهید باید یک سری نکات را رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را برای شما بازگو خواهیم کرد. اگر برای کسب‌وکار خود به مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا خدمات سئو سایت نیاز دارید، با منتوریکس تماس بگیرید. برای اینکه با ویژگی‌های مایکروسافت کلریتی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که حتما مطلب معرفی مایکروسافت کلریتی را که همراه با ویدئوی آموزشی است، ببینید.

درحالی‌که CRO و SEO دارای هدف نسبتا مشترک هستند، هرکدام بر جنبه‌های مختلف بهینه‌سازی سایت تمرکز می‌کنند. CRO بر بهبود نرخ تبدیل یک وب‌سایت متمرکز است، درحالی‌که SEO روی بهبود رتبه یک وب‌سایت در نتایج جستجو تمرکز دارد. بااین‌حال، هر دو مورد می‌توانند برای بهبود عملکرد کلی یک وب‌سایت و بهبود CRO با یکدیگر همکاری کنند. بهینه‌سازی CRO و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) هر دو برای بهبود عملکرد یک وب‌سایت مهم هستند؛ اما هرکدام بر جنبه‌های مختلف بهینه‌سازی وب‌سایت تمرکز می‌کنند. CRO روی بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری تمرکز دارد.

ابزارهای CRO در سال 2021

این فرآیند شامل تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در یک وب‌سایت، شناسایی موانع بالقوه‌ای که بازدیدکنندگان را از انجام اقدامات مورد نظر بازمی‌دارد و اعمال تغییراتی برای بهبود اثربخشی وب‌سایت در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. با تجزیه و تحلیل رفتار کاربران، آزمایش عناصر مختلف وب‌سایت و بهینه‌سازی مداوم وب‌سایت برای بهبود نرخ تبدیل، کسب‌وکارها می‌توانند نرخ تبدیل خود را بهبود بخشند و در نهایت درآمد خود را افزایش دهند. CRO یک فرآیند مداوم و استراتژیک است که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که با استفاده از داده‌ها و تحلیل‌ها، عملکرد خود را بهینه کنند و به نتایج بهتری دست یابند. با تمرکز بر نیازها و رفتار کاربران، می‌توان به بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل دست یافت. پس از اتمام تست، تغییرات را می‌توان بر اساس نتایج اعمال کرد و این روند را  برای ادامه بهبود نرخ تبدیل وب‌سایت تکرار کرد. ابزار Hotjar (هاتجر) به شما گزارش‌های تصویری و ویدئویی از رفتار کاربران را می‌دهد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با پرستاشاپ

از این طریق متوجه خواهیم شد که در چه صفحاتی از وبسایت یا اپلیکیشن با مشکل مواجه هستیم تا بتوانیم فرضیه‌سازی کنیم و براساس آن‌ها تغییرات را با استفاده از ابزارهای تست A/B پیاده کنیم. از ابزارهای a/b test پولی که خیلی هم معروف است و وبسایت‌های شناخته‌ شده‌ای مثل یوبیسافت (Ubisoft) از آن استفاده می‌کنند. VWO Testing سه تعرفه مختلف دارد که باید براساس نیازتان از یکی از تعرفه‌ها استفاده کنید.مزیت VWO Testing لحظه‌ای بودن آن است. یعنی شما در لحظه و به صورت زنده می‌توانید ببینید که کاربران نسبت به تغییراتی که انجام دادید چه واکنشی نشان می‌دهند. در اینجا قصد نداریم که تمامی ابزارهای CRO را معرفی کنیم، بلکه سراغ آن‌هایی خواهیم رفت که تجربه کاربری آسان‌تری دارند، رایگانند یا با وجود نسخه پولی، امکانات خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهند. کارایی این ابزارها به این شکل است که مثلا شما تصمیم می‌گیرید رنگ دکمه خرید (CTA) را تغییر دهید.

نکات کلیدی برای موفقیت در CRO

مایکروسافت کلریتی به گوگل آنالیتیکس هم متصل می‌شود و کار با آن بسیار ساده است.در کل این نکته را یادتان باشد که انتخاب ابزار یک سمت قضیه است اما چگونگی تحلیل و بررسی آن سمت دیگر قضیه را شامل می‌شود که مهم‌تر هم هست. به تازگی مایکروسافت، نرم‌افزار تحت وب مایکروسافت کلریتی را روانه بازار کرد که کارایی مشابهی با هاتجر دارد. با این تفاوت که استفاده از تمامی ویژگی‌های {سئو مگ|} مایکروسافت کلریتی رایگان است اما در هاتجر، شما نمی‌توانید بیشتر از 1000 سشن یا رفتار کاربر را ضبط کنید و باید نسخه پولی هاتجر را بخرید.

Google Optimize (گوگل آپتیمایز) ابزار مگ سئو تست و تحلیل تجربه کاربر است که به گوگل آنالیتیکس هم وصل می‌شود. اگر می‌خواهید فرضیه‌هایتان برای بهبود صفحه وبسایت یا اپلیکیشن را پیاده‌سازی کنید و نتیجه بگیرید که کدامشان بهتر کار می‌کنند، از گوگل اوپتیمایز استفاده کنید. هاتجر هم کار جالبی در این زمینه کرده و امکان اتصال داده‌هایش را به گوگل آپتیمایز داده. بنابراین اگر شما Hotjar را به عنوان ابزار CRO انتخاب کنید و از این طرف هم از گوگل آپتیمایز استفاده کنید، داده‌های جالب و مطمئن‌تری خواهید داشت.

ابزارهای CRO یعنی چه؟

بنابراین انتخاب کمی سخت خواهد بود، مخصوصا اگر برای اولین‌بار است که می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید. اگر می‌خواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. اگر دوست دارید کار کردن با هاتجر را بیاموزید، سری به دوره هاتجر منتوریکس که به صورت رایگان ارائه می‌شود، بزنید.

اهمیت بهینه‌سازی نرخ تبدیل

در این مقاله با مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با بهینه‌سازی نرخ تبدیل و نحوه اجرای آن آشنا شدیم. همچنین، به بررسی اهمیت بهینه‌سازی CRO و تأثیر آن در بهبود عملکرد وب‌سایت پرداختیم. در نهایت، به معرفی تکنیک‌های مختلف بهینه‌سازی تبدیل و ابزارهای مفیدی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، پرداختیم. به طور خلاصه، بهینه‌سازی برای هر کسب‌وکاری که در فضای آنلاین فعالیت می‌کند، بسیار مهم است و برای رسیدن به موفقیت و رشد پایدار، اجرای صحیح و منظم این روش، اهمیت بسیار زیادی دارد. CRO شامل مراحل مختلفی از جمله تعیین اهداف، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، آزمایش عناصر مختلف وب‌سایت و اجرای تغییرات بر اساس نتایج آزمایش است.

راهنمای مشتریان

برای همین، دو صفحه طراحی می‌کنید و با استفاده از ابزارهای A/B تست، هر دو رنگ دکمه را به کاربران نشان می‌دهید. مثلا به 100 کاربر ورودی صفحه خریدی را نشان می‌دهید که CTA سبز دارد و به 100 نفر دیگر CTA نارنجی. در پایان زمان آزمون A/B، بررسی می‌کنید که کاربران نسبت به کدام رنگ CTA واکنش بهتری نشان دادند. دیجیتال مارکترها، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، صاحبان وبسایت‌های شخصی تا فروشگاهی می‌توانند براساس نیاز و میزان هزینه‌ای که در نظر دارند از این ابزارها استفاده کنند. شرکت Adobe هم ابزار تحلیل وبسایت Adobe Analytics را روانه بازار کرده که کارکرد مشابهی مثل گوگل آنالیتیکس دارد. گزارش‌هایی که Adobe Analytics به شما می‌دهد، مشابه گزارش‌های گوگل آنالیتیکس است.

{

ابزار CRO و تست A/B در سال 2022 بهترین بهترین‌ها

|}

به زبان ساده در تعریف بهینه‌سازی نرخ تبدیل ما به دنبال افزایش میزان تبدیل در موضوعات مختلف هستیم. به طور مثال بالا بردن تبدیل کاربر به مشتری، افزایش تبدیل ثبت نام در سایت و .... مثلا اگر وبسایتی فروشگاهی (ایکامرس) داشته باشید، همیشه باید دنبال رصد رفتار کاربران روی سایت باشید و مطمئن باشید که هنگام خرید آنلاین از سایت شما به سختی نمی‌افتند. مثلا مراحل خرید را شفاف و آسان طراحی کنید یا اینکه نحوه پرداخت مبلغ و ارسال کالا را مشخص کنید و در صفحه سفارش بیاورید. اگر نظر ما را بخواهید درباره انتخاب ابزارهای CRO و A/B Test بدانید، به شما توصیه می‌کنیم که از ابزارهای گوگل استفاده کنید و بعد از آن سراغ مایکروسافت کلریتی بروید.

  • مثلا به 100 کاربر ورودی صفحه خریدی را نشان می‌دهید که CTA سبز دارد و به 100 نفر دیگر CTA نارنجی.
  • تست A/B که در آن دو نسخه از یک صفحه وب به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود و عملکرد هر نسخه با هم مقایسه می‌شود، روش رایجی است که در تست CRO استفاده می‌شود.
  • {
  • به طور خلاصه، بهینه‌سازی برای هر کسب‌وکاری که در فضای آنلاین فعالیت می‌کند، بسیار مهم است و برای رسیدن به موفقیت و رشد پایدار، اجرای صحیح و منظم این روش، اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • |}
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) پیامدهای بسیار زیادی دارد که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.
  • {
  • به تازگی مایکروسافت، نرم‌افزار تحت وب مایکروسافت کلریتی را روانه بازار کرد که کارایی مشابهی با هاتجر دارد.
  • |}{
  • به زبان ساده در تعریف بهینه‌سازی نرخ تبدیل ما به دنبال افزایش میزان تبدیل در موضوعات مختلف هستیم.
  • |}
{

ماژول دستیار سئو آی پرستا

|}

اگر می‌خواهید بدانید که در چه صفحاتی از سایت ایراد دارید یا اینکه کاربران در چه مرحله‌ای از خرید محصول، سبد خرید را رها می‌کنند، هاتجر را روی سایت نصب کنید. برای انتخاب ابزار مناسب A/B Test به جز هزینه که خیلی‌ها درباره‌اش سوال دارند، باید به چندین ویژگی دیگر هم توجه کنید. استفاده آسان، قابلیت اجرای دو صفحه یا دو نمونه به طور همزمان برای کاربران، توانایی ویرایش صفحات و قابلیت Autopilot از ویژگی‌های مهمی است که یک ابزار A/B Test باید داشته باشد.

به منظور تعیین اهداف موثر برای CRO، داشتن درک روشنی از مخاطبان هدف وب‌سایت و همچنین اقدامات خاصی که وب‌سایت برای تشویق بازدیدکنندگان به انجام آن‌ها طراحی شده است، مهم است. پس از تعیین اهداف، CRO معمولاً شامل تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در وب‌سایت با استفاده از ابزارهایی مانند نقشه‌های حرارتی و نظرسنجی از کاربران می‌شود. این تجزیه و تحلیل می‌تواند به شناسایی موانع احتمالی کمک کند که بازدیدکنندگان را از انجام اقدامات مورد نظر بازمی‌دارد، مانند مسیریابی پیچیده سایت، زمان بارگذاری با سرعت پایی، یا پیام‌های نامشخص. ابزار Heap هم یک ابزار تحلیل وب به صورت لحظه‌ای (Real-Time) است که اطلاعات زیادی درباره رفتار کاربران روی سایت یا اپلیکیشن را به شما می‌دهد. برای دنبال کردن متریک‌های مهم مثل Pageviews، session، تعداد کلیک و… از heap می‌توانید استفاده کنید. Heap به شما می‌گوید که کاربران چطور با سایت یا اپلیکیشن شما درگیر شده‌اند و با آن کار می‌کنند.

{سئو|دیجیتال مارکتینگ|آموزش سئو|آموزش دیجیتال مارکتینگ|بهینه سازی سایت|بازاریابی محتوا|تولید محتوا|لینک سازی|بک لینک|تحقیق کلمات کلیدی|سئو داخلی|سئو خارجی|سئو تکنیکال|سئو محلی|گوگل آنالیتیکس|سرچ کنسول گوگل|الگوریتم های گوگل|رتبه بندی گوگل|افزایش رتبه سایت|افزایش ترافیک سایت|بازاریابی شبکه های اجتماعی|مدیریت شبکه های اجتماعی|اینستاگرام مارکتینگ|تبلیغات در اینستاگرام|تبلیغات گوگل|تبلیغات کلیکی|کمپین تبلیغاتی|ایمیل مارکتینگ|بازاریابی ایمیلی|اتوماسیون بازاریابی|بهینه سازی نرخ تبدیل|تجربه کاربری}
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.